Fotokurs

Hallååå, är det någon här?? Det var ett tag sen jag skrev, men det får ni räkna med att kan hända ibland... Den här helgen går jag en fotokurs som Fotoklubben Obscura ordnar. Det är Andy Horner, en mycket duktig fotograf här från Åland, som håller i den. Efter dagens 5 timmar känner jag mig helt snurrig i huvudet av ISO, bländare och slutare. Krångliga saker det där, men bara jag lär mig hur alla de hänger ihop och hur jag ska använda dem så är det meningen att jag ska bli en lite bättre fotograf än jag är nu!
 
I dag har vi då alltså tränat på hur vi ska ställa in slutartid, bländare, exponering och lite om ISO. Inte världens lättaste men här är några bilder som kan visa hur det kan bli. (Och nu visar jag inte dessa för att försöka lära ut exakt hur man gör, för det kan jag knappt själv :) Bara för att visa vad man kan göra.)
 
När man ska ta bild på något vitt blir det lätt grådaskigt. Då måste man överexponera bilden för att få det att bli vitt.
 
Det samma gäller då man ska ta bild på något svart, men då måste man underexponera bilden.
 
Sen har jag också lärt mig hur man gör för att ta en sån här bild
 
Får se vad vi kommer att få lära oss i morgon!

Kommentarer
Postat av: Henni

Vad kul att du får lära dig mera om din kamera! Du som tycker om att fota :) Du får lära vidare sen ;)

Svar: Ja det är kul, men jag var nog lite lätt bedrövad då jag for hem i dag för det kändes som att jag inte fattade nåt alls. Men nu när jag läst, funderat och googlat i typ 5 timmar så känns det lite bättre!
Fanny

2013-11-16 @ 19:25:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0