Kulturskillnader

Kom hem från jobbet för en liten stund sen. Hade en intressant diskussion där med min arbetskamrat. Hon har bott i Vasa hela sitt liv och vi började diskutera kulturskillnader mellan Vasa och Åland. Först kom jag inte riktigt på något men efter en stund så släppte det! Här är de som vi hann diskutera då:
  • I Vasa eldar man brasa på påsken, på Åland gör man det på valborgsmässoafton.
  • I Vasa klär man ut sig till påskgumma på påsklördagen och går runt och knackar dörr för att få godis, på Åland gör man det på tjugondedag knut, då får man klä ut sig till vad man vill.
  • I Vasa har man inte så mycket midsommarstänger, medans man på Åland här väldigt stora, pråliga och fina midsommarstänger.
Sen hann vi inte diskutera mera, men det finns nog fler skillnader. Kommer bara inte på fler nu heller då min hjärna inte samarbetat med mig de senaste veckorna. Glömska och dubbelbokningar är vad det har lett till. Ber om ursäkt till alla som drabbats, det är kandidatens och historians fel :)

Men orsaken till att vi över huvudtaget började prata om det var för att jag frågade om hon visste vad detta var:

Såna kan man se på väldigt många hus här i Österbotten, främst i trakterna kring Närpes. Hon berättade att det är en gammal tradition som i dagsläget mest är en tradition eller kultursak. Men tidigare så hörde det till att pojkarna gjorde sådana i skolan för att sedan sätta upp dom kring jul. De var stora och kläddes med juleljus och på så vis kunde man veta i vilka hus det fanns pojkar. De som inte hade en sådan på husgaveln hade inte heller pojkar (söner) i hemmet. Lite skoj info :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0