Finska vs svenska gener

Sitter på universitetet nu och slösurfar lite. Var tvungen att komma hit för att skriva ut lite papper i färg. Men jag ska nog gå hem snart, måste äta, skriva mera lektionsmaterial och sen ska jag till stan med Lotta en sväng.

Fick just ögonen på en artikel på Expressen med rubriken "Nu är det bevisat: finnarna är annorlunda". Kunde ju inte låta bli att läsa den och kände ett litet styng av glädje när jag kunde koppla den till mitt stoff om stenåldern, bronsåldern och järnåldern nu på praktiken. I artikeln står det att finnarnas gener skiljer sig från svenskarnas och liknar mer de östliga. Vilket inte är så konstigt om man läst varifrån finnarna kom till Finland för 8000 år sedan, de kom österifrån! Sen att finlandssvenskarnas gener liknar svenskarnas mer än finnarnas är väl inte heller så konstigt. Det är ju från tiden då Finland hörde till Sverige... Men lite skoj var det att veta lite mer bakgrund än det stod i artikeln :) Ni kan läsa den här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0