Backträning

I kväll stod det löparkurs på schemat. Passet bestod av jobbig backträning i småregn. Backen var rätt lång, ca 150 meter, inte så brant i början men mot slutet blev det ordentligt brant. För mina åländska läsare och andra som har koll så var det grusvägen vid Gnisten vi var och sprang i. Dock inte ändå upp, bara början på backen och upp för första branten :) Farten skulle vara snabb men inte max. 7 gånger skulle vi springa upp för backen, på vägen ner fick vi jogga sakta eller gå snabbt.

Jag har inte tränat på ett bra tag då jag varit sjuk så det var rätt tungt i dag! De sista vändorna fick jag lite tungt att andas då jag kom upp för backen, men jag klarade alla så jag är nöjd.

Vi har just ätit middag och sitter nu i soffan och slöar. Ska försöka ta tidig kväll i dag så jag får sova ut ordentligt inatt. Blir lång dag på jobbet i morgon med utvecklingssamtal till 18.30. Meeeen mina "tidiga kvällar" brukar inte bli så tidiga ändå, får se om jag lyckas!

Kvällspromenad

Har inte tränat något alls den här veckan då jag varit förkyld. Men nu ikväll skulle sambon ut och jogga så jag följde med på uppvärmnings promenaden. Det blev ändå drygt 4km rask promenad! Med en liten fotopaus på slutet :P Hade bara mobilen att fota med men rätt bra blev det ändå!

Snart borde Fredrik komma hem från sin runda och då ska vi och basta till mamma och pappa. Perfekt avslutning på helgen! Får se om jag inte ska fixa lite bastukorv också! Mums!!

Aftonljus

Ikväll blev det hämtmat till middag: sushi! Gott gott! När vi hämtade sushin passade jag också på att ta med mig kameran och fara upp till badhusberget och knäppa lite bilder. Solnedgångsbilder kan kännas uttjatade av vissa, men jag tycker att de alltid är lika fina ♥

Mitt ♥

Utflykt

Det händer inte så mycket på träningsfronten för min del just nu. Förkylningen börjar släppa taget men jag ska vänta någon dag till innan jag ger mig ut i löparspåret igen. Under tiden tänker jag bjuda på några inlägg med bilder från Portugal.

På måndagen åkte vi runt i surfcampets van och kikade på olika surfvänliga stränder och lite annat smått och gått. Så här kommer lite bilder från det.

Fin vy längst ut på en udde på Peniche

En annan udde där katterna trivdes!

Häftiga bergsformationer

Här är enda bilden från hela resan på alla oss som var med

Och så här bra trivdes jag i Portugal!

Och så här mycket njöt killarna av solen, stranden och värmen

Hemma i kylan igen

Att komma tillbaka till Åland där det är runt 0° var lite småtrist. Ganska snabbt började jag sakna värmen, havet, sanden och solen. Som tur är har jag ett gäng bilder som jag kan kika på och drömma mig bort till!

Vårt surfcamp hade en fotograf som kom och tog bilder på oss medan vi surfade. Det var en riktigt duktig fotograf, Miguel Sacramento (hemsida), och det blev riktigt fina bilder. Här är några som han tog på mig och Fredrik.

Surf

Dagarna går och inte skriver jag några inlägg, men hey, jag är på semester så det är inte prio ett för mig! Vi surfar, slappar, cyklar runt och har det allmänt bra! I dag har vi varit och kikat på surf VM som råkar gå här just nu. Vi såg semifinalerna och finalen. Rätt häftigt att se de riktigt stora surfarna!!

Jag har också lyckats dra på mig den klassiska semesterförkylningen. Måste dock säga att surfandet tycks vara den bästa medicineringen mot det. Då man sköljer både hals och näsa med saltvatten 4 timmar om dagen behövs varken halstabletter eller nässpray!

I dag har vi också varit ut på en cykeltur och fotat lite fina vyer, men dom får ni vänta på några dagar. Som jag sa tidigare så tar det sån tid att ladda upp bilder från kameran, så just nu blir det bara mobilbilder och mobilbloggning. Här får ni några fina bilder från de senaste dagarna :)

Spännarbilder i våtdräkt

Här hänger vi!

Två tröttasurfade

Ön till vänster är den vi cyklade ut till i dag!

Strandhäng

Jag kan inte säga annat än att jag har det huuuur bra som helst här i Portugal. Vi bor på ett surfhostel som hittills har varit helt bra. I dag har vi legat på stranden och solat och några av grabbarna har provat surfa litegrann. Om en stund ska vi ha möte om surfkursen som börjar i morgon!

Det tar så länge att ladda upp bilder (och jag har inget bildförminskningsprogram som jag kan just nu) så jag orkar nog inte lägga upp så många bilder, men här kommer några.

Stranden vi var på i dag, den första bilden är en panoramabild över hela stranden.

Lite ostadigt såhär i början :)

On my way

Mot Portugal, mellanlandning i Paris!

Tisdagsträning

På tisdagar går jag och Fredrik på löparkurs. Ikväll var det tredje gången och vi ska hålla på till april då vi ska till Nice och springa en halvmara..!
Jag har lagt till en ny kategori, "Löparkurs" där ni kan följa med i vad vi gör.

Kvällens huvudmoment var 4min+3min+2min+1min+1min+2min+3min+4min/1min aktiv vila (snabb gång). Det kändes rätt bra, tempot skulle vara lite högre än normal joggingtakt så det blev rätt tungt! Med uppvärmning och löptekniken som vi gjorde innan blev det allt som allt 7,19km!

I bilen efter träningen, i min nya fina mössa som jag fått!

Nu är det dags för mig att stänga ögonen och sova!

Äntligen fredag

Startade denna morgon med en powerwalk kl. 06.15. Jobbigt att stiga upp kl. 06.00 men sen efteråt känns det bra, man vaknar till rätt bra! Fredagar börjar jag jobba lite senare, 10.20. Jag brukar ändå fara dit innan det och jobba lite, men jag passar på att ta det lugnt här hemma ändå. Ha en bra dag!

Vad är en klassiker?

Träningsvärken börjar äntligen släppa taget om mina ben. Lite sitter kvar än men det ska väl ge med sig det med! I dag hade jag tänkt ge mig ut på en löprunda, men det slutade med att jag blev hemma och fick massage istället :)

Jag tänkte att jag skulle skriva lite om vad en klassiker innebär. Den hela klassikern, en svensk klassiker, består av följande:
Skidning: Vasaloppet 90km eller
Engelbrektsloppet 60km
Cykling: Vätternrundan 300km
Simning: Vansbrosimmet 3km
Löpning: Lidingöloppet 30km

Tjejklassikern består av samma lopp (utom Engelbrektsloppet) men endast en tredjedel av sträckan. Alla lopp ska göras inom ett år, men man får börja var som helst. Jag gjorde ju Lidingö tjejlopp i helgen så det var där jag började. För att klara av klassikern måste jag skida Tjejvasan i februari, cykla Tjejvättern i juni och simma Vansbro tjejsim i juli.

Ja, det var det för i dag. Nu ska jag ta tidigt kväll och krypa till kojs.