Det bästa med simtävlingar

Trots att tävlingarna inte är slut än så kan man ju med gott samvete säga att det har spräckts många finska rekord den här tävlingen! Hittills 6 stycken! Det blev nämligen två till ikväll. Idag togs båda rekorden i stafetterna. Herrarna simmade 4x100 frisim på den nya rekordtiden 3.18.15 och spräckte därmed den gamla tiden, 3.19.57, med ca 1,5 sek. Direkt efter det tog damerna finskt rekord på 4x100 medley på tiden 4.05.13. Den gamla tiden var på 4.05.46. Herrarna kom från Jyväskylä och damerna från Cetus, Esbo.
.
Men nu när vi avklarat dagens rapport tänkte jag berätta lite vad det är som är det bästa med simtävlingar! För även om man blir blöt varje gång någon vänder (om man är vändningskontrollant alltså), det kan bli lite långtråkigt att kolla vändningar då dom simmar 1500 frisim eller att man måste vara där från början till slut utan möjlighet att gå på toaletten så är det för det mesta kul!
.
När jag själv tävlade så var det bästa spänningen och nervositeten som var helt galen innan loppet.
Adrenalinet när man står bakom pallen och väntar på att få komma iväg.
Spänningen vid startskottet och sen själva loppet.
Och såklart, om det gick bra, känslan efter!
.
Insimningen var något jag hatade men musiken som spelades då var så skön och peppande, och det är också musiken som jag älskar på simtävlingar nu efter att jag lagt av med tävlandet. De stunder som jag verkligen ler är två. Det ena är vid inmarschen till det sista heatet, "kuuma erä". Eller som i det här fallet, inmarschen till varje final. När simmarna går in bakom pallarna till skön musik, laddade till tusen!
.
Det andra är vid riktigt jämna lopp. Av någon anledning så är det oftast då herrarna simmar 50 frisim eller vid stafetter, men den ljudnivån som infinner sig i simhallen då är helt sjuk. Och jag kan bara inte låta bli att le, inifrån och ut. Det känns så mäktigt!
.
Som funktionär får man ju väldigt lite "time in the spotlight" så att säga. Men på vissa tävlingar så får man det. På lite större tävlingar, och det kan man ju säga att FM är. Vad jag pratar om är alltså inmarschen och utmarschen. Då får vi marschera in till skön musik medan alla tittar. Eller ja, vid inmarschen är visserligen hallen full med folk, men hur många tittar egentligen... Och vid utmarschen, ja då är hallen nästan tom på åskådare, simmare och tränare :D haha!
.
Nu blev det här ett långt inlägg, men jag ville dela med mig av de bästa delarna av simtävlingar. Och ni andra simmare och före detta simmare som läser det här känner säkert igen er!! Så ifall du är i Vasa och aldrig sett simtävlingar, kom och kika imorron! Bästa tiden är nog finalerna på eftermiddagen, t.ex. vid 18-tiden. Prisutdelningarna är inte dom roligaste att titta på, men om ni råkar komma typ 18.30 så borde ni få se herrarnas 50 frisim och två avslutande stafetter. Och om ni läst vad jag skrivit ovan, så förstår ni att det är det bästa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0