Madeira del 2

Del två i serien om Madeira :) Yey!! Idag koncentrerar jag mig på nyåret, julen och staden; Funchal. Funchal var en mysig stad att gå runt i, och speciellt i hamnen finns det flera uteserveringar som är öppna på nätterna. Många kvällar satt vi där och drack en öl eller två, vin eller sangria! Dessutom var det billigt! En öl kunde kosta 1,50€ om man hade tur, men såklart kostade dom lite mer på vissa, en kanna sangria 9,50€. I butik var det såklart billigare än på uteserveringar, vi köpte med oss lite vin hem, våra enda souvenirer :) Viner som hemma kostar 5-10€ kostade där 1-5€. Dessutom var taxin superbillig! Vi tvekade inte en enda gång ifall vi skulle ta taxi in till stan eller gå, det var ca 3 km och kostade 4-5€!! Men vi gick nog några gånger också :D
.
Nåja, slutpratat om det nu! Nu ska jag visa bilder!!
.
Juldekorationerna hade dom inte sparat in på!
.
.
.
.
Jag tog inte så många bilder på fyrverkerierna men här är tre i alla fall. Fyrverkerierna på Madeira ska höra till dom bästa i världen och nog var det mycket alltid! Jättemycket! Men inte koordinerat på något sätt, vi har nog rätt bra hemma också :) Men dom sköt från tre ställen, havet och två ställen på land. Jag hörde senare att det är tradition att dom börjar skjuta raketer inne i Funchal, och sen ska båtarna utanför svara med sina raketer. Det kommer nämligen in kryssningsfartyg från karibien för att se fyrverkerierna.

.

.

.
En restaurangbåt och bergen bakom Funchal i bakgrunden

.
En mysig uteservering som vi tog en halv flaska vin på. Tyvärr satt båtarna fast i botten så det tog bort lite av charmen :)

.
I viken där nere är hamnen där vi tillbringade mest tid när vi var inne i staden

.
En dag gick vi på vinprovning! Det var gott! Blandys Madeira.

.

.

.
Hittade en söt miniatyrby mitt inne i stan!

.
En mysig restaurang som vi åt på: Tokos. Kocken tyckte visst om att ha det frodigt och grönt runt om sig!

.

.

.
Sådärja, det var bilderna för den här gången. Men var inte oroliga, det finns maaaaaassor mer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0