Madeira del 3

Den här gången blir det del 3 del 1. Vi hyrde nämligen en bil i två dagar och körde runt. Del 3 är alltså första dagen av dom två. Men för att det inte ska blir tusen bilder så har jag delat upp det i två delar.
.
Så, vi hyrde alltså en bil och körde upp i bergen. Eller jag körde, Peter hade tappat bort sitt körkort några dagar innan vi for så han fick ju inte köra :) I början var jag lite nervös, men efter ett tag så var det rätt kul att köra! Vägarna upp i bergen var ju som serpentiner och på vissa ställen väldigt branta. Men dom var i bra skick, asfalterade och tillräckligt breda för att möta andra bilar. Jag hade inte velat möta en buss men det slapp jag tack och lov göra!
.
Vår hyrbil var en ganska ny Nissan Micra. Den klarade bergen ganska bra :) Uppför fick man köra i tvåan hela tiden, trots att det lät en massa. Men om man satte i trean så orkade den inte :) Haha! Det läskigaste med att köra där var nog att det många gånger var ett 500 m stup precis breve vägen, men det var nog mest Peter som tyckte att det var äckligt. Han satt ju precis breve och tittade ut, medan jag var fullt koncentrerad på vägen!
.
Naturen varierade väldigt mycket på den lilla ön. På den översta bilden har det visserligen brunnit, men det fanns allt mellan barrskog, frodig skog, nästan djungel och trollskog.
.
.
Det fanns många småforsar och vattendrag
.
.
Vilar på ett passligt ställe
.
På väg upp till ett högt utsiktsberg körde vi genom lite moln!
.
Upp till bollen körde vi!

.

.
Högst upp: 1818 m. Räcket kändes stabilt...

.
Liite längre ner :) Men samma berg

.

.
Ett häftigt träd som jag såg. Det är fullt av vad jag tror är skägglav (eller nån annan hängig lav). Och sånt växer inte där luften är förorenad, den är nämligen jättekänslig. Därför har vi inte så mycket av det hemma. Men här var det tydligen bra!

.
Så här kunde folk ha sina parkeringsplatser vid husen. En liten plattform rakt ut från berget där man ställde bilden. Kanten var oftast inte mer än kanske 15 cm hög... Jag skulle inte ställa mig där. Än mindre gå ut ur bilen...

.
Ett typiskt Madeiranskt hus. Numera tror jag att dom mest är till för utställning, eller som den här, en blomaffär. Men någon bor kanske fortfarande i såna hus! Fanns bara i staden Santana.

.
Lite vackra vyer :)

.

.
Det var dagens bilder! Får se om jag hinner med nästa gäng imorron. Har en ganska lång dag så får se vad jag orkar med sen... Är inte riktigt på topp ännu...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0