Flera tusen euro förlorade pengar :(

(Det här rör egentligen bara åländska studeranden...)
.
Ett hett tips till alla ålänningar som studerar borta: förbli skriven på Åland om du kan!
Jag har nämligen inte varit det. När jag flyttade till Umeå för att börja studera så skrev jag mig där, vilket jag måste. Så om man studerar i Sverige så kan man inte vara skriven på Åland. Men om man studerar i Finland så är det ibland möjligt att vara skriven på Åland i alla fall. Oftast behöver man skriva sig på studieorten för att kunna få billigare buss/spårvagns-resor. Men jag som bott i Vasa har egentligen inte behövt vara skriven där, det blev bara så när jag flyttade från Umeå till Vasa... Och om det är så att man behöver vara skriven på studieorten (pga ex. buggkort...) så kan det också vara värt att kolla upp om man kan få ett intyg på att man studerar och ifall det skulle räcka för att få det där busskortet, så att man ändå skulle kunna vara skriven på Åland.
.
Och VARFÖR detta då?
.
Jo, för att man kan få tillbaka massor med pengar när man gör sin deklaration! Det finns nämligen en bilaga i deklarationen som heter Ålandsbilagan. I den så kan man fylla i två punkter som kan ge dig en bra mycket högre skatteåterbäring. Du kan få studieavdrag, vilket innebär att för varje termin så kan du få 340 euro. Så om du studerat ett helt år så kan du få tillbaka 680 euro!!!!
Dessutom kan man också få avdrag för sjukdomskostnader (läkarbesök, mediciner, glasögon m.m.). Då räknar man bara ihop alla sina läkarkostnader och apotekskvitton och så kan man få tillbaka en del av det!
Förstår ni hur mycket pengar man kan få tillbaka! Om jag hade varit skriven på Åland alla de år som jag studerat i Vasa så hade jag kunnat få tillbaka 2040 euro (för det här fjärde året kan jag som tur är få tillbaka nästa år eftersom jag nu är skriven på Åland...). Men det är jättemycket pengar som studerande!! Så tänk på det... Det kan löna sig att vara skriven här :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0