Små barn och böcker

Så, här kommer nu ett till inlägg i Gradu-kategorin. Ifall ni inte visste det så skriver jag om läsning i min gradu, så det är också det som de här inläggen främst kommer att handla om :)
.
I dag har jag läst om något som kallas för literacy. Det är ett komplicerat begrepp som jag inte tänker börja förklara nu (jag måste ju för sjutton själv komma på vad det riktigt är först, hehe) så ni får leta upp det själva om ni är nyfikna. Men det jag läst om just nu handlar om det lilla barnet och boken. Många av er vet säkert allt det här redan, men jag tycker att det är intressant och vill dela med mig! So, here we go! (I punktform... åldrarna är såklart ungefärliga)
.
  • 2-4 månader: barnet tittar på bilderna :)
  • 7-8 månader: barnet tar tag i boken, smakar på den, viftar med den och river ut sidor. Hjälper gärna till att vända blad.
  • Strax innan 1 år: sitter gärna och tittar i en bok, visar att de känner igen bilder genom att skratta och härma roliga ljud som de vuxna gjort då de läst boken.
  • 1 år: kan namnge objekt i boken. Ger en bok till en vuxen som en uppmaning att läs för mig! Vill gärna höra den igen. Kan fortfarande riva ut sidor ur boken då det vänder blad, men det är oavsiktligt, motoriken är nämligen inte fullt utvecklad. Kan relatera föremål och händelser ur boken till sin verklighet.
  • 12 månader: barnet vet om ifall boken är upp och ner → vänder på boken eller huvudet.
  • 15 månader: kan bläddra utan att riva ut sidor. Kan också bläddra genom att hålla alla sidor i en hand och låta dem flimra förbi. Börjar ställa "Vad-frågor".
  • 1 ½ år: lägger märke till detaljer i bilderna. Vänder på boken om en detalj är avbildad upp och ner.
  • 1-2 år: barnet visar empati för personer eller händelser i boken, kan t.ex. låtsasgråta om barnet i boken är ledsen. De fyller i ord i en text om den vuxna t.ex. tar en pas. "Läser" i kör. Läser för leksaker. Pekar på ord och bilder samtidigt som de säger vad det är.
  • 2 år: reciterar (läser upp) en del av en bok utanför bokläsningssituationen. Kan recitera några fraser och meningar.
  • 2-3 år: kan recitera flera bekanta avsnitt ur boken och påpekar då den vuxne läser fel.
  • 3 år: "följer med" i texten med ett finger eller handen och kan säga ungeför vad det står. De kan också "läsa" ganska bra för sig själva, speciellt en välkänd och rätt förutsägbar bok.
Så klart är alla barn olika och följer inte den här tabellen, men ungefär! Faktan har jag hämtat ur boken Läsa högt för barn av Kerstin Dominkovic´, Yvonne Eriksson och Kerstin Fallenius. (2006) S. 80-84)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0