Min nya kompis!

Min nya karlek, tagen med mitt ex, som passade pa att fungera en liten stund. Separationsangest tror jag...


Internet ar inte pa min sida da det galler bilder just nu sa ha talamod med det... Men jag har fatt flera fragor som jag tankte svara pa.

Blev inte djuren pa safarin storda av alla turister och bilar?
Nej faktiskt inte... En del djur sprang saklart ivag da bilen narmade sig, men de flesta stod bara lugnt och tittade pa oss eller at eller sloade vidare.

Hur kommunicerar ni med barnen pa barnhemmet? Pratar de engelska och hur bra i sa fall?
Vi pratar engelska med dem. De som gar pa privat skola pratar riktigt bra engelska, men de ar inte sa manga, bara 5 stycken. Men det ar flera andra barn ocksa som pratar bra engelska. Tyvarr finns det nagra barn som kan valdigt dalig engelska och dem ar det svarare att kommunicera med. Da far man be om hjalp av nagon av de andra barnen! Barnen pratar dock swahili sinsemellan.
Tanzania har tva officiella sprak, swahili och engelska. Problemet med engelskan ar att for de barn som gar i statliga skolor (alltsa de flesta) sa ar undervisningsspraket swahili anda upp till hogstadiet. Dar andrar dom plotsligt till engelska, vilket gor att de inte bara far svart med spraket, utan ocksa med skolamnena. I privatskolorna har de docxk kommit pa att detta inte ar bra och darfor har de skolsprak engelska.

Pa vilket satt marks fattigdomen? Vad ar bristvara?
Dels pa husen. De ar inte i samma kvalitet som vara. Fast det finns saklart fina hus ocksa, det som vi bor i ar t.ex. ett sant. Ska se om jag kan ta bilder pa lite olika har om nagon dag! Sen ocksa pa vagarna, pa transportmedel, pa smutsen och sant. Men pa barnhemmet da... Deras sangar haller pa och faller ihop, deras klader ar alla sondriga pa nagot stalle, deras tandborstar ar av det slaget som vi skurar lister med, de har inte alltid tandkram, de har inte alltid mat... Jag skulle kunna fortsatta i en oandlighet. De har inte heller ordentliga hyllor for forvaring och manga fonster ar sonder. De saknar bra verktyg for reparation och jordbruk, samt for matlagning. I dag stadade vi ur deras matforrad. Vi hittade ett kackerlacksbo... Ni skulle sett oss. Det fanns inte en enda person i narheten av kackerlackorna som inte skrek och hoppade runt med eld i baken... Jag har det pa film :) Men pa sant syns fattigdomen. Sen ocksa pa sjukvard, de har inte rad att fara till lakare sa ofta, manga av barnen har helt sakert mask (men de ska de fa medicin mot vilken dag som helst!). Ja, som ni marker skulle jag kunna halla pa en evighet. Men nu racker det med det for en stund sen. Barnen ar anda de lyckligaste barn jag traffat!

Hur ar det med hygien?
De tvattar oftast handerna innan maten, speciellt om de ater nagot med fingrarna, vilket de oftast gor. De borstar ocksa tanderna, jag tror de gor det tva ganger om dagen, men som jag sa, tandborstarna ar inte sa bra, och tandkram har de nog inte alltid. Vi har kopt nagon tval at dem, och jag har sett att det ffinns annan tval ocksa, sa jag hoppas att de anvander den. Hur ofta de duschar vet jag dock inte, och inte heller hur noga... Det vi i alla fall vet ar att pojkarna har ca 1 par kalsonger var. Som de kan anvanda i 5 dagar... Sa vi ska kopa lite fler kalsonger at dem... De delar ocksa pa mycket saker sa det ar ju inte jattehygieniskt med tanke pa smittorisker.De tvattar for hand, sa det blir sa rent det kan bli for hand... Fast de ar valdigt duktiga pa det :)
Disken daremot :( Usch sager jag bara. De anvander nagon tval, samma som till allt annat, och gamla trojarmar som diskborstar. Fruktansvart ohygieniskt, jag forstar varfor de har mask, och ocksa om jag har det da jag kommer hem........ Men nu har vi kopt diskmedel, skursvampar och disktrasor at dem. Sa vi ska lara upp dem.
De har en medicinlada har jag sett, med en del basgrejer. Men om det blir nagra projektpengar over sa tror jag att jag tanker fyllla pa den litegrann.

Hur ofta ar det volontarer dar, och fran vilka lander kommer de? Hur lange stannar de?
Det ar lite oklart, men de har inte volontarer dar hela tiden. Jag har for mig att Pamela (hon som tar hand om barnen) pratade om att det har varit ca 11  volontarer dar innan oss. Da vi kom var dar en tjej fran Australien som var dar i 4 veckor. Hon bodde pa barnhemmet. Sen ar det en tysk man som har varit har i ca 5 manader. Tror jag i alla fall, det ar lite oklart... Jag tror ocksa att han har varit har forut, och han kommer att komma tillbaka igen. Han for till Tyskland i gar. Forsta veckan vi var han sa var det ocksa ett gang pa ca 7 danska tjejer som bara var dar i 2 veckor, och  bara 3 timmar om dagen. Men de hade varit i Daar es Salaam nagra veckor innan. Mer an sa vet jag faktiskt inte om volontarerna...

Hoppas ni inte trottnat allt for mycket pa det har inlagget, men ni som fragat har i alla fall fatt svar pa era fragor! I morgon ska vi till ett internetcafe igen, jag hoppas att det fungerar battre da an i dag sa ska jag beratta lite om barnhemmet, lagga upp lite bilder och sant!
Ha det bast! Kramar

Kuinka usein siellä on volontäärejä ja mistä maista he sinne tulevat ja kuinka pitkäksi aikaa.

Kommentarer
Postat av: Annika o Henrik

Vilka kontraster det blir - ett par kalsonger om veckan och samtidigt ser man olika reklamsnuttar i datorn "sjukt fin spetsskjorta...galet snygga skor till bruna ben....supersnygga detaljer"....Konstig värld detta! Bra att ni köper lite basvarar dit o visar dem hur detta ska användas!

Kram till er alla! Annika o Henrik

2012-04-14 @ 19:03:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0