Nakensnäckan Tritonia

Jag sitter och läser till ett biologiprov som jag har i morgon och kom över lite rolig fakta. Vårt universitetsbibliotek här i Vasa heter Tritonia och jag har aldrig tänkt på att det skulle kunna betyda något. Men så läser jag att Tritonia är en sorts nakensnäcka. Jag kan såklart inte låta bli att googla det, och får upp en massa blommor??? Så tydligen finns det ett blomsläkte som också heter Tritonia. Vad allt detta har att göra med ett bibliotek vet jag inte, men lite roligt är det :)
.
Tritonia crocata
Bild och fakta
.
Tritoniopsis elegans
Bild

Kommentarer
Postat av: Charlie

Hej.



Blomman och snäckan har nog inget med biblioteket att göra. Namnet kommer väl från att det är tre skolor/universitet som delar på biblioteket (tri-) och sen är det en hänvisningen till Triton eftersom bibban ligger vid vattnet (triton var ju son till havsguden poseidon)

2012-02-16 @ 20:37:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0