Vad hände med att bara vara barn?

Varning för ett lite flummigt inlägg men jag behöver skriva av mig lite. I en av böckerna som jag läser till min gradu kom jag över följande konstaterande: Barnet har blivit ett stort och centralt livsprojekt och barndomen en förberedelsetid för vuxenlivet. Det är en barndom fylld av prestationskrav och förväntningar. Och det stämmer verkligen. Barnet får inte bara vara barn utan man måste hela tiden tänka på framtiden, vad man ska göra och bli i morgon. Förväntningar skapar prestationskrav och prestationskrav skapar förväntingar.
.
Egentligen tycker jag dock att det stämmer in på alla åldrar. Man är inte bara studerande här och nu, utan det centrala är framtiden, vad man ska bli och vad man ska göra sen. Allt handlar om sen sen sen. Borde det inte vara nu nu nu?
.
Ja det var morgonens tankeställare, nu ska jag skriva mera gradu :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0