The Golden cirkle del 1

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga för att beskriva hur fint Island är. Det finns inte heller några bilder som rättfärdigare det jag sett i dag, men för att ge er ett hum så tänker jag visa er några ändå :) Jag är dock mycket dålig på att välja ut några bilder, så jag gör två inlägg av dagens tour: The Golden Cirkle. Det var inte en 8 timmars vandring som jag trodde utan vi åkte buss mellan alla ställen :) Ganska logiskt så här i efterhand, men vad sku jag ha vetat. Flera av bilderna är dock tagna genom bussfönstret så de är inte de bästa.
.
Dagen började med ett besök på ett ställe där dom hade en massa islandshästar. Inget jag visste om men tro mig, jag blev glad!! Vi fick en liten uppvisning och sen fick vi klappa hästarna. Längtar ännu mer till lördag nu då jag får rida!
Lite här och där ser man het ånga stiga upp ur marken. De flesta är naturliga, men en del hål är borrade för mänskligt bruk. 90 % av husen på Island värms t.ex. av geotermisk energi (energi lagrad i jordskorpan), det enda som är billigt på Island sa guiden :)
.
Ångan till höger är från ett borrhål, de övriga är naturliga


Ett stopp på turen var geysrarna. Namnet geysir kommer från denna vid namn Geysir:


Just den där, Geysir, är endast aktiv ca 2 gånger per dag, men en annan, som jag inte vet namnet på, är aktiv i snitt var femte minut. Så några sådana här fick vi se :D
Vi såg också Hekla! Forskarna väntar sig ett utbrott inom ett år, så det senaste året har man inte fått bestiga vulkanen. Tyvärr hade den inget utbrott i dag...
Vi besökte ett växthus och kolla så finurligt dom hade gjort :)


Mera lupiner. Och ja mamma, dom växer typ överallt... Guiden sa att dom är ett litet problem. Just denna är laskan lupin, lite mindre än dom vi har hemma. Men fina är dom i alla fall!
Och till sist, några bilder på bergen!






Har tidsinställt ett inlägg till er i morgon då jag är på konferens. Då ska ni få se lite vattenfall och Þingvellir nationalpark (där jag just läste att stora delar av Bröderna Lejonhjärta spelades in!). Hoppas ni gillar bilderna!

Kommentarer
Postat av: Lotta

härliga bilder, och vilken tur med vädret du haft!! super! :)

2012-06-14 @ 10:21:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0