The Golden cirkle del 2

I dag är jag på konferens hela dagen och på kvällen är det middag med konferensdeltagarna. Men snäll som jag är så har jag knåpat ihop ett inlägg med bilder till er :)
.
I tisdags var vi som sagt på The Golden Cirkle tour och ett härligt stopp var Gullfoss. Det betyder guldfallet och namnet har det fått för att det ofta syns regnbågar där och som ni alla vet hittar man guld i regnbågens slut! Det var helt fantastiskt där och jag hade kunnat sitta där länge länge länge och titta på vattnet som forsade förbi! En picknick vid Gullfoss kanske?
Breve Gullfoss fanns en glaciär. Den skymtar fram där bakom bergen :D


Sen for vi vidare till Þingvellir nationalpark, som är med på Unescos världsarvslista. Det sägs vara det plats där islänningarna höll sitt första riksmöte och varje år som det var samlades det mycket folk där. Naturen var alldeles fantastisk, vattnet var kristallklart och vädret var på topp! Det kunde alltså inte bli bättre.
Här kan man se hur lavan har flytit fram och stelnat. När jag såg det kom jag på att jag ju faktiskt varit in i en lavatunnel på Madeira! Där kunde man också se detta.


Þingvellir nationalpark befinner sig i sprickan mellan den eurasiska och amerikanska plattan som hela tiden dras ifrån varandra. Island blir 2 cm större för varje år just i den sprickan. I nulägen är den 6 eller 7 km bred, lite beroende på var man mäter. Här är sprickan till den amerikanska plattan:
Till höger: amerikanska plattan, till vänster: ingenmansland i 6-7 km tills den eurasiska plattan börjar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0