Mount Kilimanjaro

Mamma undrade i forra inlagget om vi i Finland kan lara oss nagot av skolan har i Maoshi. Och en sak som jag speciellt reagerat pa ar att de aldre eleverna verkligen tar hand om och hjalper de yngre. Det ar fint att se och det skulle kunna vara lite mer sa hemma tycker jag. Just nu kommer jag inte pa sa mycket mer, lararna ar t.ex. inte sa effektiva har. De utnyttjar inte tiden. En lektion som jag tittade pa sa fick eleverna ett papper med en kort text som de en och en skulle komma fram till lararen och lasa det hogt for henne. De som inte laste fick bara sitta och vanta. Och det var sa en hel lektion... Hade jag haft en san lektion pa min praktik hade jag fatt underkant :)

Vad tyckte in om filmen foresten? Sa dar gor dom alltsa varje morgon och eftermiddag.

Men till rubriken da. I lordags besteg vi Kilimanjaro! Inte till toppen dock, det gor man inte pa en dag. Vi gick till "first hut" som ligger pa 2720 m hojd. Men jag kan saga er att ingen av oss hade orkat ga hogre. Det var sa sjukt jobbigt! Men spannande!

Pa vagen till vandringsleden stannade var chauffor pa ett stalla och sade att vi maste vanta lite for motorn var overhettad. Han hoppade ur, lyfte upp motorhuven och sa satt vi dar och vantade. Plotsligt kom en man med den har sotingen pa en pinne.



Sen nar vi hade tittat klart pa den sa ville han ju saklart ha pengar. Vi kande oss saaaaa lurade :) Dumma turister :) Och jag kan ju ocksa saga att bilen var igang hela tiden, sa den var ju knappast overhettad... Hehe. Men det var ratt kul! Sa har sag var bil ut:



Starting point


Den vagen som vi gick sa bestod till storsta delen av regnskog. Vid vart stopp, och lite hogre upp da vi gick till en utsiktsplats var det lite mer barrtrad och lagre buskar. Men nagon sno sag vi inte. Var guide berattade ocksa att om ca 20 ar kommer det inte att finnas nagon sno kvar, och da kanske man inte far bestiga Kilimanjaro mer. Snon och glaciaren haller namligen stenar pa plats... Sa jag, Julia och Mathilda har bestamt att vi ska aka till Tanzania pa var smekmanad, bestiga Kilimanjaro och sen aka till Zanzibar :) Det vore val ett harligt aventyr! Vi maste bara gifta oss forst... Men har ar nagra bilder fran var fard upp till first hut.









Uppe vid utkiksplatsen


Har ar en bild pa Maundi kratern. Var guide, Balli (som betyder ol pa sydafrikanska), berattade att det hade varit en kulle forut, men att den hade sjunkit och blivit en krater. Efter regnperioderna brukar den vara fylld med vatten.



Pa vag ner, trotta i benen, med ca 1 timme kvar.


Strax innan vi kom ner vek vi av till nagra vattenfall. De var inte sa stora nu eftersom regnperioden inte borjat an, men de var vackra!




Var guide, Balli

Ifall ni kanner for att bestiga berget tank da pa detta :)





Pa vag hem


Luften var lite annorlunda pa 2700 meters hojd och hemma. Den har flaskan stangde jag da vi var dar uppe:

Kommentarer
Postat av: mamma

Kun on turisti niin on turisti! Jos hämäys on vain tätä luokkaa niin sen voi ottaa huumorilla kuten tunnuitte ottavankin. Ja ehkä se oli myös jonkinlaista kehitysapua,joku sai toivottavasti sillä päivän aterian perheelleen.

Oliko siellä Kilimanjarolla paljon turisteja,minä ainakin luulisin että se olisi suosittu paikka. Sanoit toki aikaisemmin ettette ole nähneet juuri muita valkoihoisia.Ehkä kuitenkin nyt Kilimanjarolla,ja voihan ne paikallisetkin siellä huvikseen patikoida!

2012-03-29 @ 19:33:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0