Skolan

Hej pa er!!

Vad kul att lasa era kommentarer! Jag laser alla, och sa forsoker jag komma ihag att svara pa dem i ett inlagg. Men missar jag nagot sa ar det bara att fraga igen! Kul ocksa att lasa hur det ar hemma!

Men det har inlagget tankte jag agna at skolan. Lite om systemet och hur det ar dar.


Skolan borjar 8.00 med samling. Det visade jag en bild pa i borjan, da de star uppradade pa skolgarnde. De sjunger nagra sanger, lararna sager nagot viktigt (eller ibland mindre viktigt...) och sen marscherar de till klassen. Lektionen borjar 8.30. Skoldagen slutar 15.00 med en liknande samling som pa morgonen. Men da star de ofta under taket eftersom solen ar valdigt het da... Har ar texten till skolsangen och under det finns en video pa det. Det tog mig bara 2 timmar att ladda upp den, sa var glada att jag orkade :)


Har i Tanzania ar skolan indelad i 3 perioder. Den forsta borjar i januari, pagar i 3 manader och sen har dom en manad lov. Sa fortsatter det till december. Sa det har ar elevernas sista vecka innan lovet, sa de har haft repetiotion och prov medans vi har varit har. Sa jag vet inte hur en "vanlig" lektion fungerar. Men det vi har fatt gora ar mest att beratta om oss sjalva, eleverna har valdigt manga fragor! Mig fragade dom bland annat hur var skolsang gar, var nationalsang, vad var president heter, hur var flagga ser ut och vad fargerna betyder, nar vi blev koloniserade m.m. Sa ni forstar att de tycker att vi ar konstiga da vi inte har nagon skolsang och sa :) De vill ocksa garna lara oss en massa, sa de har t.ex. haft swahili lektioner med oss. De skriver ord pa tavlan pa engelska och swahili och sa skriver vi upp dom och pluggar :) Jag har ocksa lart mig om Tanzanias flagga.

Gron: naturen. Gul: mineraler. Svart: fargen pa deras hud. Bla: vatten.


Proven har ar lite annorlunda. Det ar mest a/b/c/d fragor (latta att ratta dock), sen en del sant/falskt, nagra fylla i uppgifter och sa. Men det finns mycket som de maste lara sig har som vi inte behover. I dag rattade jag t.ex. dataprov. Har ar en fraga:

A computer can do all the following except: a) play music, b) write letters, c) cook food, d) do calculation.

Inte riktigt som hemma forstar ni. Och inte ens halften hade 50% ratt... Och de gar i sexan...
Sen har jag ocksa fyllt i elevernas betyg. De har ett helt sjukt betygssystem har. Eleverna i klassen rangordnas fran bast till samst. Och det skrivs verkligen ut tydligt... Inte okej, kandes inte bra att sitta och skriva ut det pa betygen som de ska ta hem till foraldrara. Har ser ni en bild pa en del av det.

Ni ser amnet hogst upp. Sen "marks" ar procenten som de fick pa provet och "position" ar den plats de har i klassen...


Nagra andra saker vi markt ar att det nog inte ar sa noga med namnen har. Pa ett officiellt papper kan det sta Janipher och pa ett annat Janipha... :) Verkar lite konstigt.
Sen forstar jag att ni undrar hur disciplinen ar har. Eleverna lyssnar nog pa lararna, men inte riktigt lika mycket pa oss... Vi ar mest roliga att titta pa, kanna pa och leka med. Jag hade t.ex. en etta i fredags i en timme och de lyssnade pa mig i ca 1 minut, sammanlagt.... Det var min varsta lektion nagonsin.... Men som sagt, lararna lyssnar de pa. Dock har vi problem med att se pa en del bestraffning som de har har. Lararna kan nypas, ge en orfil (eller tre), sla (verkligen hart!) med en pinne och sant. Ibland kan de satta en elev att sta pa kna framme vid tavlan, med handerna upp mot taket och vinka med fingrarna. Och sa far de sta i 20 minuter. For att de kanske hade svarat fel pa en fraga. Det ar inte latt att se.

Men nu ska jag inte traka ut er mer med det har. Nagra bilder pa skolan:



En lekstallning pa skolgarden for de mindre barnen. Inte som hemma precis...






Som ni ser ar jorden rodbrun. Och eleverna har vita skjortor. Vem som helst kan ju rakna ut att det inte gar ihop... Men tydligen inte lararna har. I dag fick en kille komma in i klassen och skammas for att han hade sa smutsig skjorta pa sig. Klockan 3 pa eftermiddagen, efter en gymnastiklektion (i samma klader). Och da maste jag tillagga att eleverna tvattar sina klader varje dag.


Har star de och spelar musik. Jag fick ocksa prova!


I sondags for vi till skolan och malade pa en vagg. Det har ar resultatet, mycket nojda ar vi:










Kommentarer
Postat av: mamma

Kiitos että jaksat kirjoittaa,tosi kiva seurata lähes reaaliajassa seikkailujas! Tuli kyllä vähän paha mieli koulun kurinpidosta,täällähän tuollainen on laitonta,saa poliisit niskaansa. Löytyykö sieltä koulumaailmasta jotain,mistä me voisimme otaa opiksi täällä meidän leveysasteella? Leikkitelinekin näytti lähes hengenvaaralliselta. Lapset sitä tosin iloisina esittelivät.

Kiva idea se planeettojen maalaus,jätätte pysyvän muiston itsestänne.Kirjoititte kai nimenne muistoksi.



Pitäkää huolta itseatänne siellä safarilla,voisit ehkä ostaa itsellesi paremmat kengät että jaksat kävellä.



Lisää kuulumisia odotellen,äiti

2012-03-28 @ 18:42:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0