Den ljuva åländskan

När man varit borta från Åland i två skolterminer är det lätt hänt att man glömmer en del åländska uttryck. Jag måste nog säga att jag använder väldigt få äkta åländska uttryck, men det är alltid lika kul att höra dom på stan eller i nån affär! Idag när jag gick på Kantarellen så var det en kille med riktigt bred åländsk dialekt som kläckte ur sig att "ikväll ska de ju tääääs ju!" Haha, det låter så bondigt :)

Här är några andra härliga åländska uttryck:

"Issinga jåla"

"Ja ha rungit å rungit, å inga rang du tillbaka heller"

"När du inga täääär någgi"

Hittade en sida där man kan lyssna på några åländska dialekter också. Man kan lyssna på Saltviksdialekt och Brändödialekt och så kan man välja om man vill lyssna på en ung eller gammal kvinna eller man. Lite småroligt om man inte har nåt bättre för sig :) Klicka här.

Men glöm inte, vi ålänningar är stolta över vårt ursprung, hur mycket vi än skämtar om den åländska dialekten :D


Kommentarer
Postat av: Hanna

Det är min faster som intervjuar brändöborna :P

2010-05-15 @ 19:15:52
URL: http://hannahbannanah.blogg.se/
Postat av: Fanny

Hahahaha, va coolt!

2010-05-15 @ 22:21:44
URL: http://ladyspalace.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0