Madeira del 4

Här kommer nu den efterlängtade (eller ja, ingen har väl direkt frågat efter den men jag kan ju i alla fall hoppas att ni vill höra om det, så jag inte skriver i onödan :)) fortsättningen på vår Madeiraresa! Vi hyrde ju då alltså en bil i två dagar och här är bilderna från andra dagen. Det är inte lika många bilder så det blir bara en del. Om en stund kommer ni att förstå varför det inte blev så jättemånga bilder :)
.
På väg över till andra sidan ön. Där fanns ett ställe som man kunde sola och bada vid, och man kunde också bada i Atlanten, så dit skulle vi. Men vädret var lite regnigt så det blev inget av det...
.
Peter råkade få ögongen på en skylt om någå gråttor så vi for och kollade vad det var. Riktigt intressant visade det sig!
.
Madeira är alltså en vuklanö. För inte så många år sen hade man hittat några lavagångar i bergen som nu var en bra turistattraktion! Här var en gång som var 1 km lång!

.
Taket såg ut så här. Det är inte stalaktiter för bergen är inte kalkrika, utan dropparna kommer från lavan.

.
Och så här såg golvet ut. Lavan har stelnat medan den sakta flutit neråt och därför bildat dessa vågor.

.

.
Här var en källa med vatten som kom inifrån berget. Vattnet var drickbart, smakade ingenting! Bara friskt vatten!

.
Inne i grottan droppade det vatten lite här och där, och med det vattnet så kom det små frön. Var än man hade satt upp en lampa och fröna fick ljus så började dom växa. Det tyckte jag att var ganska häftigt!

.
Porto Moniz, där vi skulle sola och bada. Just här är det faktiskt sol, men det varierade så mycket mellan sol och regn att vi inte stannade så länge.

.

.

.
På väg upp i bergen igen.

.
Det var ganska vackra vägar att köra längs!

.
Men ca 5 minuter (eller mindre, minns inte riktigt) efter den här bilden såg det ut så här. Det blåste galet mycket men vi tyckte att det var häftigt!

.
Efter en liten stund såg det ut så här. Det var också häftigt i början. Men efter att ha sniglat fram i dimman i ca 10 minuter så började det vara lite jobbigt. Sikten var ca 20-30m, vägarna slingrade sig neråt och man såg ingenting åt något håll. Allt var vitt. Helt vitt. Det hade kunnat vara ett stup eller en åker breve vägen, utan att vi visste om det...

.
När vi kom ner igen fick vi ett bevis på att det var en rejäl dimma vi kört i... Jag skulle tippa på att dimman är på en höjd av ca 300-400m, och berget var kanske 1000m högt.

.
En cool bild som jag tog på Peter när han klättrat ut på en pir!

.
Snart börjar jag faktiskt ha slut på bilder. Men det blir åtminstone en del till! Nu ska jag hoppa in i duschen och försöka fräscha till mig lite...

Kommentarer
Postat av: Hanna

Ja jag tycker i alla fall att det är jättekul att läsa och se bilder från resan! Den där grottan verkade ju skithäftig :)

2011-01-16 @ 22:06:06
URL: http://haanabanaana.blogg.se/
Postat av: Fanny

Haha, tack! Ibland undrar man när ingen kommenterar :) Du vet säkert hur de e, mycket roligare om man får i alla fall EN kommentar :) Men man ser ju i alla fall på statistiken att någon kollar!

Jo, det var häftigt, och spontant :D

2011-01-17 @ 13:34:32
URL: http://ladyspalace.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0