Därför ska du läsa för ditt barn

Nu tänkte jag starta upp en ny kategori här. Jag har döpt den till Gradu och det är vad den kommer att handla om. När man forskar (nu låter det som att jag gjort det mycket, men jag tänker på när jag skrev min kandidat...) så läser man massvis med litteratur och hittar mycket intressanta forskningar och fakta. Och nu tänkte jag att istället för att sitta och panta på dessa tankar så kan jag dela med mig av dem till er! Och vill men inte läsa om det, ja då hoppar man över!
.
I dag handlar det om högläsning. Något som de flesta (önskar jag kunde säga alla men det går nog inte..) föräldrar sysslar med när barnen är små, men kanske slutar med då de lär sig läsa själva. Men tänk då på detta:
.
Treåriga barn från läsfattiga miljöer använde mindre än hälften så många ord som deras jämnåriga kamrater som kom från goda läsmiljöer.
.
Vid fem års ålder hade vissa barn ur språkfattiga miljöer hört 32 miljoner färre ord sägas än det genomsnittliga medelklassbarnet.
.
Detta är taget ur Aidan Chambers bok Böcker inom och omkring oss (2011) där han diskuterar hur viktigt det är att man läser högt för barn. (s.79) Läser du för ditt/dina barn?

Kommentarer
Postat av: Charlie

Hej!



Alltså jag tänkte fråga om man får läsa din gradu sen när den är färdig?



Hittade du inspirationen förresten? Jag borde skriva på kandin och jag har inte kommit längre än att skapa ett dokument.. Säger väl allt det.

2011-11-04 @ 16:18:28
Postat av: Fanny Sonntag

Hej!

Självklart får du läsa den sen när den är klar om du vill! Skicka din mail bara så ordnar det sig!

Hehe ja det är ju inte det lättaste att varken hitta inspiration eller att komma igång. Och jag måste nog säga att inspirationen inte ritkigt infunnit sig än, men jag var helt enkelt tvungen att börja. Annars blir den inte färdig i tid.... Så på den vägen är det för mig, men jag tror nog inspirationen kommer den med bara jag kommit en bit!

2011-11-04 @ 17:11:31
URL: http://ladyspalace.blogg.se/
Postat av: Henni

Wooow, jag ska läsa för mina barn!

2011-11-05 @ 11:38:23
Postat av: Fanny Sonntag

Bra Henni!

2011-11-05 @ 12:47:06
URL: http://ladyspalace.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0